تحولات لبنان و فلسطین

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبدأ تحول جوامع بیش از آنچه از علم‌ و تجربه باشد، از تفکر و اندیشه است، به لزوم کارآمدی دین در جامعه اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی در زمانی رخ داد که هیچ‌جنبنده‌ای امکان ابراز وجود نداشت.

قالیباف: انقلاب اسلامی زمانی رخ داد که دین در محاصره مکاتب مادی‌گرا بود

به گزارش قدس آنلاین، محمدباقر قالیباف، رئیس  مجلس در افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که امروز ۲۸ آذرماه در سالن همایش‌هایصداوسیما برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، اظهار داشت: جمعی از صاحب‌نظران که با مباحث‌ مختلف در حوزه علوم انسانی اسلامی فعالیت دارند، در این قلمرو نظریه پردازی می‌کنند.

وی با بیان اینکه همه این باور را داریم و معتقدیم که ‌بدون‌شک مبدأ تحول جوامع بیش از آنچه از علم‌ و تجربه باشد، از تفکر و اندیشه است، افزود: تفکر و اندیشه می‌تواند اساس کار باشد، به ویژه در حوزه علوم ‌انسانی که یک علم انسان‌ساز است. سایر نهادهای علمی‌ بدون شک تحت تأثیر علوم انسانی اسلامی هستند. بنابراین اگر بخواهیم تحول بنیادین در جامعه داشته و اهداف انقلاب ‌اسلامی و مکتب سیاسی امام خمینی (ره) را پیش ببریم، به طوری ‌که منطبق بر زیست بوم ایران بوده و ‌درون مایه آن‌نیز برخاسته از اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت باشد، نیازمند آن هستیم‌که از همان ابتدا به این امر بصورتهوشمند توجه داشتیم.

قالیباف با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی سریع و برق‌آسا به برکت رهبری حضرت امام خمینی (ره) اتفاق افتاد، خاطر نشان کرد: انقلاب ما با یک حرکت عظیم‌جوشیده از فرهنگ دینی ‌و مکتب قرآنی شکل گرفت. در زمانی که‌ دین ‌و معنویت در چنبره مکاتب انسان‌ساز مادی‌گرا محاصره بودند و کسی فکر نمی‌کرد دین بتواند چنین حرکتی را انجام دهد، انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ میلادی هیچ اتفاق فرهنگی‌ و نظامی رخ نمی‌داد مگر توسط آمریکا و شوروی سابق، گفت: با وجود خفقان جهانی موجود در آن‌ دوران، انقلاب اسلامی از یک تفکر اسلامی شکل گرفت. اما حالا باید بررسی کنیم که چه عوامل فکری و ذهنی رخ داد که در زمانی که هیچ‌جنبده‌ای در هیچ عرصه‌ای ابراز وجود نمی‌توانست کند، چنین انقلابی به رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پیروز شد.

وی با بیان اینکه دوران دفاع مقدس یک نمونه دیگر از این است که مبانی علوم اسلامی و تربیت و روانشناسی اسلامی همراه با عقلانیت متصل به وحی در صحنه عینی نمود پیدا کرد، گفت: وقتی انقلاب نوپا در گروهک‌های داخلی ‌با فشارهای سیاسی ‌و حمله عظیم نظامی و تجاوز روبرو می‌شود، چه عواملی وجود دارد که چنین پیروزی ملموسی در ابعاد مختلف اتفاق می‌افتد؟ ما باید این امور را در حوزه تکنولوژی، تکنیک ‌و تاکتیک بررسی کنیم اما تاکنون این امر اتفاق نیفتاده است.

قالیباف با اشاره به اینکه حدود ربع قرن است که اشاره می‌کنم اگر دلسوز مردم و انقلاب هستیم و افتخار و سربلندی این ملت را می‌خواهیم‌ باید همه دست به دست هم دهیم که یک اتفاق بیفتد تا کارآمدی دین در اداره جامعه صورت گیرد، خاطر نشان کرد: همه باید اقدامات دیگر را کنار بگذاریم ‌و به یک هدف متمرکز شویم. اما متأسفانه شاهد هستیم که در نهاد علمی به طور کلی هر چه زمان گذشت فاصله بین حکمرانی کشور در سطوح مختلف با نهاد علم نه تنها به سمت هم‌افزایی نرفت، ‌بلکه در برخی‌مواقع به سوی واگرایی هم حرکت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر به دنبال مسأله یابی و حل مسأله نرویم‌ و پاسخ روشنی برای مدیریت، اقتصاد، سیاست و سایر امور نداشته باشیم، دچار مشکلاتی می‌شویم، تصریح کرد: از دهه ۵۰ تاکنون شیوه و تصمیم‌گیری‌ها برای حل مشکلات همیشه تکراری و در ادامه اشتباهات است. آیا امروز اولویت ما در حوزه علوم انسانی مدیریت نیست؟ بدون شک امروز دین در مرکز قدرت است و برای این امور باید مسأله محور اقدام کنیم. تقصیر اصلی با ما یعنی مدیران در بخش‌های حکمرانی در سطوح مختلف است. امروز در نظام حکمرانی جهان مادی‌گرایی اصل است و این امر با انقلاب اسلامی که مبتنی بر اصول دینی است، در تضاد است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ناکارآمدی‌ها ریشه در مجموعه نظام اداری اجرایی کشور دارد، ادامه داد: مبانی و اصولی که در دوره بنی صدر مدیریت می‌شد و ‌تفکری که «زمین بدهیم، زمان بگیریم» و … از اندیشه اسلامی خارج است. اما اکنون مبانی همان مبانی سیاسی وسازمانی است. در حالی که نظام حکمرانی مطلوب باید مبتنی بر نگاه اجتهادی  و نهادی باشد. ما باید مبانی پیشرفت ‌عدالت را مبتنی بر عناصر اجتماعی بدانیم ‌و اساس تربیت ‌و برنامه‌ریزی را اینگونه پیش ببریم.

قالیباف با بیان اینکه ما در حوزه مسأله‌یابی به ویژه در گام دوم انقلاب اسلامی باید به صورت جدی ورود کنیم، تصریح کرد: بعد از دفاع مقدس ما مردم را از صحنه حکمرانی خارج کرده ‌به این ترتیب ‌از اندیشه‌های ناب فاصله گرفتیم که به اینجا رسیده‌ایم. از طرفی هم در عمل نشان دادیم که ربا در سیستم اقتصادی جنگ با خدا نیست. ما در این زمینه با مشکلاتی مواجه شدیم. بنابراین، نیازمندیم تا نوآوری اجتماعی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید همان روش و منشی که ما را در انقلاب اسلامی و حتی دفاع مقدس به پیروزی رساند، پی‌گیری کنیم، گفت: نتیجه همان فرهنگ دفاع مقدس که مبتنی بر فرهنگ‌ «ما می‌توانیم» ‌و باوری بود که افراد در میدان هم آن را باور داشتند، پیشرفت در حوزه صنعت هوا و فضا و مهندسی و علوم پایه شد.

قالیباف با بیان اینکه ما در بحث‌های تئوری‌پردازی باید به نوآوری اجتماعی توجه کنیم، گفت: اگر حرف از جامعه‌پردازی می‌زنیم‌ باید به تئوری نوآوری اجتماعی هم توجه کنیم تا بتواند ما را در حل مشکلات و پدیده‌های جدید کمک‌کند. اگر این‌گونه نگاه کنیم به این معناست که در حوزه‌های مختلف تغییر بنیادین ایجاد خواهیم‌کرد. فناوری‌های اجتماعی در برخی کشورهای استکبار مورد توجه قرار می‌گیرد.‌ به طور مثال، FATF یک قرارداد است که از سطح جهانی تا فردی چنان به هم‌تنیده که سلطه‌خود را در همه حوزه‌های اقتصادی کنترل و دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سازمانی که انسانی و مبتنی بر ارزش‌های دینی وعقلانیت متصل به وحی باشد به نتیجه می‌رسد، گفت: ما باید در حکمرانی نوین و گام دوم انقلاب در حوزه علوم انسانی اسلامی مسائلی را پیگیری کنیم که مشکلات جامعه حل شود. علاوه بر این، وقتی بتوانیم با عینیت وعمل، زندگی مادی و معنوی مردم را مبتنی بر دینی ساماندهی کنیم تبلیغ بزرگی در این عرصه کرده‌ایم.

رئیس خانه ملت با بیان اینکه مجلس مهم‌ترینمکان برای تحقق حکمرانی نوین در سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و نظارت بر قوانین است، تصریح کرد: ‌مرکز پژوهشگاهی مجلس شورای اسلامی در هیأت امنا، گروهی مربوط به حکمرانی ‌مدیریت را به گروه‌ها اضافه کرده است. ما در همه این بخش‌ها آماده هستیم‌ تا فاصله بین علوم انسانی اسلامی را با عملیاتی شدن آن در جامعه کاهش دهیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.